Sponsring

Är ni en förening som söker sponsorer?

Vi får frågan om sponsring ofta. Vi har valt att inte ha någon öppen ansökningsprocess, utan vi väljer själva vilka föreningar vi vill sponsra. Vi prioriterar föreningar som vi har relationer till och som vi tycker gör världen till en finare plats.

Checklista för föreningar som söker sponsorer

För att det ska bli enklare att för oss (och säkert många andra) att sponsra så har vi tagit fram en liten checklista till er föreningar:

  1. Definiera dina mål och behov
    • Vad vill ni uppnå med sponsringen? (t.ex. ekonomiskt stöd, material, produkter, marknadsföring)
    • Vilken typ av sponsring söker ni? (t.ex. långsiktigt eller engångsstöd)
  2. Identifiera rätt företag
    • Välj företag vars värderingar och mål stämmer överens med föreningens. Varken ni eller vi vill förknippas med vem som helst.
    • Kolla om företaget sponsrar andra föreningar eller liknande initiativ.
    • Det är antagligen dåligt om företagets målgrupp finns bland där ni visar upp det.
  3. Ta fram ett professionellt sponsringsförslag
    • Beskriv föreningen, dess verksamhet och värderingar. Värderingar väger tungt eftersom ni kommer använda vårt varumärke.
    • Förklara varför vi (företaget) skulle ha nytta av att sponsra er. (t.ex. marknadsföring, sociala medier, tryckt logotyp)
    • Finns det särskilda aktiviteter inblandade? När, var, hur, hur många planerade deltagare och gäster?
    • Beskriv vilken typ av sponsring ni söker (finansiell, produkter, tjänster, etc.)
    • Kom ihåg att sponsring inte är välgörenhet, det här är en affärsrelation lika viktig som många andra. Vi vill ha något tillbaka.
  4. Var tydlig med tidslinjer och förväntningar
    • Sätt tydliga deadlines för när du behöver svar och hur lång tid sponsringen pågår.
    • Redovisa om det finns specifika evenemang eller perioder då sponsringen behövs.
  5. Var ute i god tid
    • Sånt här kan ta tid. Sponsring innebär inte bara att vi ska byta tjänster med varandra. Det innebär att vi kommer att förknippas med varandra över tid. Ni kommer använda vårt varumärke. Det kan vara en stor fråga.
  6. Håll en bra relation och visa hur det går
    • Om sponsringen går igenom, se till att hålla företaget uppdaterat och visa hur vårt stöd har gynnat föreningen.
    • Bjud in oss på era evenemang eller fotografera hur vår exponering blev. Kan ni mäta något kring nyttor och exponering? Ge oss gärna resultaten.

Ni behöver inte svara enligt den här strukturen på något sätt, men försök att få med dessa delar. Missar ni några av dem så kanske vi inte kan bedöma huruvida det är en bra idé att sponsra er. Det kan vara dåligt för oss och bra för er, eller tvärtom. Vi vill att det ska vara bra för båda.